דורות - מגזין לקידום השירות לאוכלוסיה המבוגרת

זיקנה בעידן דיגיטלי - קהילה מחוברת

20/01/2011

פרולוג

הזקנה אינה פופולארית בחברה המערבית של היום היא מזוהה עם סוף החיים, עם אבדנים פיזיים וקוגניטיביים, עם חולשה...לא קל להיות זקן בעולם של צעירים... הדורות האחרונים חווים קידמה טכנולוגית שלא הייתה מהירה כמותה. הפער בין הסבים לנכדיהם הולך וגדל מיום ליום. כל יום צצים כלים חדשים של מדיה חברתית, שרוב הזקנים אינם שותפים להם, אינם מבינים את כלליהם ואת שפתם.

 

אבל, להבדיל מאוכלוסיות מוחלשות אחרות, הזקנה היא חלק ממהלך החיים הנורמאלי שלנו. רובנו נחווה אותה בדרך זו או אחרת ורצוי בצורה חיובית ומוצלחת. כאשת מקצוע בתחום הזקנה אני מתחבטת במספר סוגיות שניתן לכנותן סוגיות ליבה. כבר שנים אנו, במרכז היום לחבר הוותיק "שוברים את הראש" כיצד להביא ליותר מעורבות של בני משפחה בחייהם של קרוביהם הזקנים. רוב האינטראקציה עם קרוביהם של הזקנים מתנהלות סביב משבר שגורר ירידה פיזית ו\או קוגניטיבית, או בעניינים כספיים. אך אנו שואפים למעורבות עקבית, שוטפת, קבועה - מעורבות שמאפשרת שיח שהוא מעבר לפתולוגיה, שיח שבו לבן המשפחה הזקן יש עוד תפקידים מעבר להיותו זקן. חיזוק הקשר בין מרכז היום לבני המשפחה, יש בו גם אלמנט של תמיכה בבני המשפחה המטפלים ומכאן חשיבותו הרבה. עוד על מרכז יום במגזר הכפרי ראו, למדן (2010).

 

סוגיית השיווק ידועה לכל העוסקים בשירותים המופרטים של הרווחה. עלינו לפעול כדי לחבר בין צרכים לבין שירותים והדרך לעשות זאת היא על ידי הבאת המידע לידי הציבור כך שאכן ישתמש באותם שירותים ומענים. הסיעוד לזקנים והטיפול ברווחתם הפיזית והחברתית היו משירותי הרווחה הראשונים שעברו הפרטה. הצורך לשווק את השירותים עלה בראש וראשונה בשל הרצון של החברות הפרטיות ומהמגזר השלישי - ספקי השירותים, למקסם רווחים - שאיפה לגיטימית בשוק כלכלי, אך גם אִפשר לאנשים רבים יותר לקבל מענה לצורכיהם. השאלות שעולות הן: למי עלינו לפנות? איך עלינו לפנות? איך לשלב בין מקצועיות לבין הצורך להיות רווחיים? וכדומה.

 

סוגיית ליבה נוספת, היא הדימוי הציבורי והחברתי של הזקן. לאנשי המקצוע יש מחויבות לקהל אותו הם משרתים. אנו מחויבים לזקנים לא רק כפרטים, אלא גם כקבוצה, כקהילה. יש צורך לחזקם ולהעצים אותם כשיכבה הולכת וגדלה באוכלוסייה.

 

סוגיה נוספת שאינה נוגעת רק לעוסקים בזקנים, היא מחויבות אנשי המקצוע, לחיפוש תמידי אחר כלי עבודה נוספים. כמו עו"סים אחרים, למדתי בבית ספר לעבודה סוציאלית קיבלתי את ארגז הכלים הפרופסיונאלי ואף העמקתי והרחבתי אותו בשנות עבודתי דרך הניסיון שצברתי ובעזרת לימודים . אך אין די בכך. אני חשה שעלי לחפש ולאמץ כלים נוספים. כלים שלאו דווקא מזוהים עם עבודה סוציאלית, אך ביכולתם לסייע לטייב את עבודתי ולהשיג את מטרותיי. כלים שישאירו אותי ואת הקהל שאני מייצגת, מעודכנים ושייכים לעולם המתקדם במהירות ויסייעו בשיפור הדימוי החברתי הנמוך.

 

פרויקט "קהילה מחוברת" בעמותה למען החבר הוותיק בדרום השרון מנסה לתת מענה הוליסטי לשלל הסוגיות הללו.

 

 

הולדת "קהילה מחוברת"

גם אני - ואינני זקנה עדיין, חשתי לפני זמן מה כי הפער הטכנולוגי ביני לבין ילדיי הולך וגדל. ההזדמנות לצמצם פער זה נקרתה בדרכי כשקיבלתי מחבר אימייל שבו הזמנה להשתתף ב"מרתון אינטרנט" לקידום מטרותיהן של עמותות לשינוי חברתי. לפני כשנה וחצי אכן השתתפתי ב"מרתון אינטרנט" שארגנה עמותת אג'נדה. מטרת המרתון הייתה ללמוד כלים אינטרנטיים-חינמיים בעיקרם, שיסייעו בשיווק מסרים ושירותים של עמותות לשינוי חברתי. היו אלה לימודים של שלושה ימים רצופים מבוקר עד לילה אשר בסופם חזרתי לעבודה עם החלטה שעלי לעשות משהו בנושא. החיבור על פניו לא נראה טבעי. הרי באנשים עסקינן, במורכבויות אישיות, משפחתיות, קהילתיות.. מה עניין המחשב לכל אלה? זה כמעט עומד בסתירה לשיטות העבודה הסוציאלית.

 

 

 

פרויקט קהילה מחוברת, חייב אותנו, בעמותה לחבר הוותיק, להגדיר מי הוא קהל היעד שלנו. ראינו כי קהל היעד שלנו היא בעצם הקהילה כולה. מכיוון שהמגזר הכפרי מתאפיין במגורים רב דוריים , לכל אחד יש נגיעה לזקנים. הפצת המידע באשר לקיומם של השירותים השונים, מעלה את המודעות לגבי הצרכים של אוכלוסייה זו והמענים הקיימים עבור צרכים אלו

 

 

הרעיון התבשל בראשי בגרסות שונות ותוך כדי התהליך הבנתי כי יש בידי כלי לא קשה ליישום וזול מאד, שבו אוכל לתת מענה לכל אותן סוגיות שמניתי קודם לכן: חיבור בין הזקן למשפחתו, חיבור בין מערכת התמיכה הפורמאלית (מרכז יום לזקן, במקרה זה) לזו הבלתי פורמאלית (משפחה), שיווק השירותים השונים שאנו מציעים לזקנים, העלאת הדימוי החברתי של הזקן ושימוש בכלים חדשים, בנוסף לקיימים, להשגת המטרות.

 

 

התפתחות הפרויקט

עם חזרתי מהמרתון, התחלנו, במרכז היום, לאסוף כתובות דוא"ל של בני משפחה. במקביל, פתחתי לכל שירותי העמותה תיבות דואר תחת שם התחום vatikim. כל שירות קיבל את שמו המיוחד יחד עם השם המזהה את העמותה. כך למשל, מרכז היום קיבל את הכתובת merkaz_yom@vatikim.org. לאחר מכן ערכתי השתלמות לצוות העמותה בו הסברתי את מטרת הפרויקט והדרכתי לגבי השימוש בתיבות המייל החדשות.

 

בשלב הראשון בדק כל אחד מהשירותים באופן עצמאי, מי הוא קהל היעד שלו. במרכז היום לחבר הוותיק התברר כי לרוב החברים אין גישה למחשב ולמייל, כך שהוסכם כי קהל היעד הוא ילדיהם, נכדיהם ,קרוביהם ופעילי קהילה.

 

במכללות הגמלאים ובקהילה התומכת עלה כי לחלק מן הוותיקים יש גישה ולחלק אין. לכן הוחלט לפנות לוותיקים שיש להם כתובת דוא"ל ולבני המשפחות ובמקביל להציע קורס מיוחד בן 2-3מפגשים לפתיחת תיבות דוא"ל ושימוש בהם - עבור הוותיקים. דבר קיומם של הקורסים התפרסם באתר המועצה, בעיתון הגמלאים "כיוון חדש" דרום השרון, בכל שירותי העמותה ובעיתון המועצה. בפרויקט הפעילות הגופנית אשר פונה לקהל של ותיקים עצמאיים ולאחרונה גם לצעירים יותר, הוחלט לפנות למשתתפים בחוגים ולרכזות הוותיקים בישובים.

 

לאחר כחודש וחצי התחלנו, במרכז היום, להוציא בתדירות של פעמיים בחודש,"ניוזלטרס" שבהם מתוארות הפעילויות השונות ונמסרים עדכונים וטיפים שונים הקשורים לזקנה. תמיד גם מצורפות תמונות שמצולמות סמוך לשליחת הניוזלטר ואנקדוטות מחיי מרכז היום בפרט ומסוגיות הגיל השלישי בכלל. הדגש הוא על האותנטיות של חיי היומיום בכל אחד מהשירותים ועל העברת האווירה והחוויה.

 

שתי המכללות - מכללת "הדרים" ומכללת "דורות", הצטרפו בהמשך ולאחר כשלושה חודשים החלה בכך גם הקהילה הכפרית התומכת. במקביל, התחלנו ליישם את הקורסים ללימוד השימוש בדוא"ל לוותיקים במכללות. במכללת "הדרים" נבנה עוד קודם לכן חדר מחשבים לרשות הוותיקים. עד אז התקיימו בו מידי פעם חוגי הכרת המחשב והאינטרנט. בעקבות הפרסומים פנו אלינו ותיקים שהם חברים במכללה, אך גם ותיקים שאינם מוכרים לנו ושלא השתמשו מעולם בשירותי העמותה. הקורסים ניתנים על ידי רכזת המכללה בהרכבים של עד 4אנשים בכל פעם. הרכזת בונה את ההרכב על פי הידע המוקדם שיש לפונים במחשב ובמייל. הקורסים ניתנים ללא תשלום. חלק מהמשתתפים בקורסים הפכו להיות מנויים במכללה.

 

במכללת הותיקים "דורות", הממוקמת בחלקה הדרומי של המועצה האזורית, התהליך היה יותר מורכב וממושך. במכללה יש מחשב אחד בלבד. בשל התפתחות הפרויקט, רכשה העמותה שני מחשבים ניידים גדולים, המתאימים לעבודה עם מבוגרים. שני מחשבים אלו עומדים כעת פעם בשבוע לרשות מכללת דורות ומאפשרים לקיים שם קורסים של שלושה משתתפים בו זמנית. בשאר הזמן, הם משמשים מחשביי הדרכה לוותיקים במרכז היום אשר רוצים לרכוש מיומנויות מחשב בסיסיות.

 

השלב הראשון - ייסוד הקשר האינטרנטי בין קהל היעד לשירותי העמותה והעלאת המודעות לכלי תקשורת נוסף ונגיש, הושלם בהצלחה. במשך זמן הפעלת הפרויקט העמקתי ידיעותיי בתחום האינטרנט התחלתי "לצייץ " בטוויטר תחת שם התחום "vatikim - ותיקי דרום השרון".

 

הטוויטר הוא רשת חברתית ומיקרו בלוגינג - העברת מסרים קצרים (140 תווים(בכל הודעה. השימוש בטוויטר מתאים מאד לארגונים ועמותות, משום שהוא מפנה את תשומת הלב בהודעה קצרה וממוקדת לשירותים, פעילויות, מידע, קישורים וכדומה. השימוש בו הוא פשוט וכמעט שלא גוזל זמן. כך, כל פעילות שמתקיימת או עתידה להתקיים מיד "מצוייצת" בטוויטר. רוב קהל היעד שלנו לא נמצא שם כעת. אך במנוע החיפוש גוגל מופיעים ה"ציוצים" שלנו וניתן להגיע אלינו גם דרך שם.

 

התפוצה של הטוויטר עדין מצומצמת יחסית לכלים אחרים, אך השימוש בו גדל מיום ליום ואנחנו כבר שם, מעודכנים, צועדים עם הפנים קדימה. השלב הבא היה להמשיך ולהעמיק את הקשר ולהפוך את הוותיקים, בני המשפחות והשירותים לקהילה עם אפיון ברור וחיבור בין המשתתפים בה. עד כה הסתדרתי בכוחות עצמי עם כל האתגרים. כעת חשתי כי עליי לקחת ייעוץ מקצועי אשר יסייע לי להעמיק את היכולת ולמקסם את האפקטיביות של הכלים.

 

 

האמצעים האינטרנטיים הם דרך מצוינת להגיע לכל הקהלים הללו. התכונה הנהדרת שלהם היא שהם עוברים ללא מגבלה של מקום ומרחק ומופצים בצורה "וירלית" - בכמויות גדולות. יתרון נוסף היא העובדה שהם כלים חינמיים ונגישים. ככל שיש לנו יותר נוכחות ברשת, ניתן למצוא אותנו בקלות. יותר אנשים נחשפים למידע ומעבירים אותו הלאה

 

יועצת המחשבים סייעה לי ליעל ולשכלל את רשת המיילים שלנו וכיום יש לנו מידע מדויק של כמות המיילים שנפתחים בכל משלוח של ניוזלטרס, על אילו קישורים לוחצים וכמה, כמה מיילים לא הגיעו ליעדם ובשל אלו סיבות וכדומה. ניטור הכלי שלנו מאפשר לנו לדעת את רמת השימוש בו מצד לקוחותינו. כיום אנו יודעים כי למעלה מ 50% מהמיילים אכן נפתחים, רובם נפתחים יותר מפעם אחת וכי יש גם כניסה מרובה לקישורים שאליהם אנו מפנים. לשם הבהרה – קמפיין מיילים נחשב לטוב מאד כשנפתחים בו כ 35% מהמיילים. השלב הבא היה פתיחת אתר לעמותה. האתר הוא זה שאמור לשדרג אותנו לקהילה מחוברת. אליו מתנקזים כל הכלים האחרים - כל הדרכים מובילות לרומא. האתר נפתח מספר ימים לפני פסח 2010 . הוא פשוט, בהיר, ברור ובנוי על פלטפורמה חינמית ונגישה לכל דכפין. האתר נותן ביטוי לכל אחד מהשירותים שלנו, בו מרוכזים כל הניוזלטרס של השירותים, בו מופיעים ציוצי הטוויטר במתכונת של חדשות העמותה ומכיוון שהוא אינטראקטיבי, הוא גם מאפשר שיח בין הקהל שלנו לשירותים ובינו לבין עצמו בצורה פומבית וגלויה לכולם. האתר מלווה במעקב וניטור שמאפשר לראות מספר כניסות אליו ולחיצות על קישוריו השונים. כך יוצא, שכל הכלים בהם אנו משתמשים, למעשה קשורים זה לזה, מזינים זה את זה ומכוונים זה לזה. למשל, כשיוצא ניוזלטר חדש הוא כולל בתוכו תכנים שונים וכמובן הפנייה לאתר, הוא נשלח לכל תפוצת המיילים שלנו, מתפרסם באתר שלנו בגרסה מותאמת ומצויץ בטוויטר שלנו - עם הפנייה לאתר. הקהל שלנו יכול בלחיצת עכבר להתחבר לכל אחד מהאמצעים השונים ולכולם יחד.

 

כיצד עונה הפרויקט על סוגיות הליבה?

הגברת מעורבות בני המשפחה בחיי היומיום של הוותיקים

כשחילקנו בינינו את העבודה, החלטנו – מרים מנהלת מרכז היום ואני, כי מרים תכתוב את הניוזלטרס בגלל כתיבתה הנינוחה והציורית, אשר מצליחה להעביר את האווירה הרצויה. מרים כותבת ואנוכי מוסיפה הדגשים ושולחת. זקנים רבים מספרים לנו כי ככל שתפקודם יורד, הקשר עם ילדיהם הופך להיות קונקרטי ופונקציונאלי. האינטראקציה היא סביב סיפוק צרכי יומיום, ביקורים אצל רופאים וכדומה. כך גם אנו שומעים מבני המשפחה עצמם. בעקבות שליחת הניוזלטרס קיבלנו תגובות מרגשות. נוצר קשר עם אנשים שלא גילו התעניינות לגבי הוריהם )בכל מה שקשור לקשר עם מרכז היום(, ילדים מספרים לנו שהם חשים כעת הרבה יותר מעורבים בחיי ההורים, שיש נושאים לשיחות משותפות, שהם שמחים לראות צדדים יפים ולא רק את המשברים. בכל ניוזלטר אנו מסיימים בבקשה לשלוח ולהפיץ את המייל לקרובים נוספים. ביום שלאחר שליחת ניוזלטר, משתרך תור ארוך של חברים ליד חדרה של מרים המנהלת וליד חדרי. הם באים לומר כי ילדיהם ונכדיהם קיבלו את המייל וראו את התמונות וכי הם שמחים לספר להם על חיי היומיום שלהם, על קשריהם החברתיים, על יכולותיהם הפיזיות הבאות לידי ביטוי בשיעורי התעמלות ובשאר הפעילויות. מדיווחיהם עולה כי העדכונים הופכים נושא לשיחה ביניהם וכי זה גורר התעניינות מצד יותר בני המשפחה, כולל נכדים. אין ספק כי מעורבות בני המשפחה בחייהם של הוותיקים עלתה. אנו רואים זאת מהתגובות, מכך שיש בידינו מספר כתובות מייל עבור כל ותיק ומתגובותיהם הנרגשות של הוותיקים עצמם.

 

שיווק שירותי העמותה

שיווק שירותי רווחה, מהווה סוגיה המלווה כל שירות, בין אם הוא תחת מטריית הרווחה או מופרט. השיווק משלב בתוכו את המחויבות לענות על צורכי האוכלוסייה הוותיקה על כל גווניה, יחד עם הצורך של נותני השירות להתקיים כלכלית. אתגר השיווק מחייב אותנו להשתמש באמצעים מסורתיים יחד עם חיפוש מתמיד אחר אמצעים חדשים, אשר ירחיבו את קהל היעד שלנו.

 

פרויקט קהילה מחוברת, חייב אותנו, בעמותה לחבר הוותיק, להגדיר מי הוא קהל היעד שלנו. ראינו כי קהל היעד שלנו היא בעצם הקהילה כולה. מכיוון שהמגזר הכפרי מתאפיין במגורים רב דוריים , לכל אחד יש נגיעה לזקנים. הפצת המידע באשר לקיומם של השירותים השונים, מעלה את המודעות לגבי הצרכים של אוכלוסייה זו והמענים הקיימים עבור צרכים אלו.

 

האמצעים האינטרנטיים הם דרך מצוינת להגיע לכל הקהלים הללו. התכונה הנהדרת שלהם היא שהם עוברים ללא מגבלה של מקום ומרחק ומופצים בצורה "וירלית"- בכמויות גדולות.

יתרון נוסף היא העובדה שהם כלים חינמיים ונגישים. ככל שיש לנו יותר נוכחות ברשת, ניתן למצוא אותנו בקלות במנועי החיפוש השונים והפנייה נעשית קלה יותר ונגישה. יותר אנשים נחשפים למידע ומעבירים אותו הלאה.

 

מחויבות להעלאת דימוי הזקן בחברה

תדמית הזקן בישראל אינה משופרת, בלשון המעטה. אין מאמר זה מתכוון לדון בדימוי הזקן בחברה - תקצר היריעה, אך אין ספק שהרצון לטפל בנושא הוא מניע עיקרי במיזם קהילה מחוברת. כמי שעובדת עם זקנים, אני חשה צורך לתרום לשינוי המצב בו דימוי הזקן בחברה נמצא בשפל. העלאת הדימוי של הזקן בחברה היא צורך ולכן עלי לפעול למימושו. תפקידי הוא אמנם לדאוג פרטנית לזקן, לראות אותו בתוך מערכת המשפחה והקהילה, אך גם לדאוג לכך שהזקן יחוש חלק מקהילה גדולה, עוצמתית ובעלת זכות ויכולת להשיג משאבים שישפרו את מצבה החברתי והכלכלי.

 

העברת מידע, קשירת קשר בין אנשים שנמצאים במצב דומה, חיבור לאמצעים טכנולוגיים חדישים - מעצימים את תחושת הקהילתיות מצד אחד ומשדרים את עוצמת הקהילתיות לחברה הכללית מצד שני. כשאנשים מגלים כי הם לא לבד, יש רבים במצבם, יש מענים טובים על צרכיהם, יש אנשי מקצוע מיומנים שאמונים על תחום הזקנה, יש בכך בכדי להפחית את תחושות הדחייה והחולשה.

 

 

 

קושי נוסף בהטמעת כלי העבודה החדשים נוגע להתייחסות לאינטרנט ככלי התערבותי לגיטימי של עבודה סוציאלית. יש עדיין אנשי מקצוע שלא רואים קשר בין כלי התערבות לבין שימוש בטכנולוגיה. יש מי שרואה סתירה בין שני התחומים. הטמעת הכלי החדש ותחזוקתו דורשות זמן, סבלנות ופתיחות. המסקנה שלי היא, שאם אין "משוגעת לנושא" בתוך השירות - הסיכויים להצלחת הפרויקט נמוכים

 

 

השימוש באמצעים טכנולוגיים עכשוויים מאפשר להגיע לאנשים רבים, להעביר מסרים שקשורים לגיל השלישי,"לנרמל" את העובדה שגם זקנים נמצאים ברשת ולהפגין נוכחות. כשיוצא ציוץ בטוויטר, הוא יוצא תחת השם "ותיקי דרום השרון" ובכך הופך את הוותיקים לחלק מסצנת האינטרנט. השימוש באמצעים מגוונים נותן כיסוי נרחב ברשת ומאפשר נוכחות גם במנועי החיפוש. הוותיקים על המפה.

 

 

מחויבות לפיתוח כלי התערבות נוספים

בתיה הגיעה למרכז היום ואחרי ההכרות עימה התברר כי היא חווה קונפליקטים עם בני משפחה הכוללים התעמרות מילולית ולחצים. על מנת להפסיק את ההתעמרות, נערכו פגישות עם בני המשפחה המעורבים בהשתתפות פקידת סעד. ההתעמרות אכן נפסקה, אך כעת היה צורך לנסות ולהיטיב את היחסים הקרים השוררים בין בתיה לחלק מבני המשפחה. חלק מהטיפול היה שליחת מיילים פרטניים למשפחה ובהם תמונות אוטנטיות וסיפורים חיוביים על התאקלמותה של בתיה, אישיותה המיוחדת וקליטתה במרכז היום.

 

השימוש ברשת המיילים לימד אותי כי יש לא מעט אנשים שנוח להם יותר לתקשר בצורה זו ולא בתקשורת ישירה. אנו משתמשים בפנייה אישית במייל על מנת להגיע לאנשים שבפנייה ישירה קשה לגייס אותם להבין את המצוקות של בן משפחתם הזקן, להביע את קשייהם או שכלל לא היו בקשר קודם לכן עם נותני השירות לבן משפחתם.

 

יש ותיקים אשר אנו עובדים איתם פרטנית על רכישת מיומנויות מחשב ומתכתבים איתם כחלק מהלמידה והטיפול הפרטני המעצים. אני מוצאת את עצמי מעמיקה את השימוש בכלי הזה ככלי התערבותי.(עוד על שימוש במחשב ככלי התערבות בעבודה סוציאלית ראו מאמרה של גרנות,2010). כאשר ידוע לי על קונפליקט בין זקן למשפחתו, או בקושי של המשפחה לטפל בו, אני שולחת תמונות של הזקן עסוק בפעילות, מחייך, יחד עם דו"ח קצר המתאר את תפקודו במרכז היום ואת הפעילויות בהן הוא נוטל חלק. השפה בה אנחנו משתמשות היא נינוחה ולא פורמאלית. כך יכולים בני המשפחה לראות את גם הצדדים החיוביים. מרגש במיוחד קשר עם בני משפחה מחו"ל, החשים שיפור רב ביכולת שלהם להיות מעורבים בחיי הוריהם.

 

 

קשיים בדרך

הטמעתו של כלי חדש במערכת ארגונית שיש בה אלמנטים מקצועיים טומנת בחובה קשיים. חשוב לציין כי הקשיים לא נבעו ברמת ההסכמה לפרויקט. כל שדרת הניהול –האדמיניסטרטיבית והמקצועית, של העמותה לחבר הוותיק בדרום השרון, ראו למן ההתחלה את החשיבות בשימוש בכלים עכשוויים במסגרת העבודה עם הזקנים ובני משפחותיהם.

 

הקושי העיקרי טמון בהנעת הצוות – מרכזי השירותים למיניהם בעמותה, להשתמש בכלים החדשים שעומדים לרשותם. לחלקם של רכזי השירותים השימוש במחשב אינו נהיר ויש שאף מפחיד אותם. עולם האינטרנט הוא עולם עם שפה משלו ויש צורך להתיידד עם השפה הזו ולהבין אותה. זה יכול להתרחש רק מתוך התנסות ושימוש תדיר בכלי הזה. חלק מאנשי הצוות ביטאו חוסר אמונה באפקטיביות של הכלים החדשים. מצד שני, יש בעמותה גם רכזות שירותים שמכירות את האינטרנט ומשתמשות בו בחיי היומיום שלהן - מה שאפשר את הצלחת הפרויקט בשירותים אותם הן מנהלות. התהליך הוא ארוך ומצריך סבלנות ושיתוף פעולה מצד כל הנוגעים בדבר. גם בקרב הלקוחות שלנו, בעיקר הוותיקים, יש קושי בתפעול הכלי ובהבנתו. לשם כך, אנו מקיימים קורסים יעודים לפתיחת תיבות מייל והשימוש בהם. עד כה השתתפו בקורסים, שמתקיימים בשתי המכללות, כ-30 משתתפים. אחרי ניסיון של שנה, ניתן לומר כי למרות מה שחשבנו בהתחלה, נדרש ידע בסיסי בהפעלת מחשב וכי נראה כי שני מפגשים אינם מספיקים. הכוונה היא להמשיך להפעיל את משתתפי הקורסים דרך מתן משימות במייל, דרך שמירת קשר קבוע ודרך הזמנתם להגיע למכללות ולתרגל בסיוע הרכזת. רווח נוסף בקיום הקורסים הוא שחלק מהמשתתפים הפכו להיות מבקרים קבועים במכללות.

 

קושי נוסף נוגע להתייחסות לכלי ככלי התערבותי לגיטימי של עבודה סוציאלית. יש עדיין אנשי מקצוע שלא רואים קשר בין כלי התערבות לבין שימוש בטכנולוגיה. יש מי שרואה סתירה בין שני התחומים. הטמעת הכלי החדש ותחזוקתו דורשות זמן, סבלנות ופתיחות. המסקנה שלי היא, שאם אין "משוגעת לנושא" בתוך השירות – הסיכויים להצלחת הפרויקט נמוכים. צריך הרבה אמונה בכלי על מנת להפכו לכלי התערבותי טוב.

 

 

סיכום

חיפוש אחר כלי התערבות חדשים הוא בעל משמעות רבה עבורי,משקף סקרנות ורצון להתפתחות ומחייב חשיבה תמידית, חיפוש ויצירתיות. קהילה מחוברת חיבר אותי לכלי חדש ורחב שימוש. הכלי הזה חייב אותי ללמוד אותו, להבין את היתרונות והחסרונות שלו ולדעת לנצל את הטוב שבו. אני אוהבת את האתגר שהוא מציב בפני ככלי התערבותי ואת אתגר ההתפתחות והלמידה שנלווה אליו. מאז שקהילה מחוברת חברה לחיי, אני מרגישה צמיחה בכל המובנים וסבורה שהפרויקט הזה מאפשר לזקנים להיות יותר מחוברים לעולם של היום ולעולם להתחבר אל הזקנים. והי..!חפשו אותנו בגוגל: ותיקי דרום השרון.

כתובת האתר שלנו:vatikim.wordpress.com

 

השימוש באמצעים טכנולוגיים עכשוויים מאפשר להגיע לאנשים רבים, להעביר מסרים שקשורים לגיל השלישי, "לנרמל" את העובדה שגם זקנים נמצאים ברשת ולהפגין נוכחות.

 

כשיוצא ציוץ בטוויטר, הוא יוצא תחת השם "ותיקי דרום השרון" ובכך הופך את הוותיקים לחלק מסצנת האינטרנט. השימוש באמצעים מגוונים נותן כיסוי נרחב ברשת ומאפשר נוכחות גם במנועי החיפוש. הוותיקים על המפה

 

 

המאמר נכתב במסגרת התוכנית "חוכמת המעשה" מחזור יט' מ.א. דרום השרון 2010 בבית הספר המרכזי להכשרת עובדים לשירותי הרווחה
מנחה: אריאלה שטורם
מרכזת: ענת הראל

 

הדפסשלח לחבר
בניית אתרים