מיזם מרגש לפעילות צילום לשורדי שואה בדיורים מוגנים
top of page
  • תמונת הסופר/תג'וינט אשל

מיזם מרגש לפעילות צילום לשורדי שואה בדיורים מוגנים

מיזם לשורדי שואה בדיורים המוגנים נערך בשנת 2023 בשיתוף פעולה של צוות הדיור המוגן במינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה, ג'וינט-אשל וארגון פוטו ישראל PHOTO ISRAEL. פוטו ישראל היא חברה לתועלת הציבור הפועלת למימוש חזונה להשמיע את קולן של קהילות מגוונות באמצעות צילום.


המיזם מומן ע"י תרומה שהועברה לג'וינט אשל לטובת שורדי שואה והוקם בחמש מסגרות בארץ, שתיים מהן בדיורים מוגנים: משען חיפה ובית יוליאנה בהרצליה. את התיאום בין השותפים למיזם הובילה יעל לוין אלגני, מפקחת תחום הדיור המוגן ואחראית נושא שורדי השואה בתחום.



צילום של נירה זוסמן, דיירת משען


בשניים עשר מפגשים של הקבוצה, בהנחיית מתנדבים מטעם ארגון פוטו ישראל,  למדו הדיירים טכניקות צילום במכשיר הנייד החכם האישי שלהם וניתן מקום לשיח משותף דרך הצילום והטקסט. במפגשים נבחר נושא על ידי חברי הקבוצה שהיווה מוטיב עיקרי לשיח ולצילום. בסיום המפגשים ערכו חברי הקבוצה תערוכת צילומים עם תוצרי עבודתם. לתערוכה הוזמנו והגיעו כל הדיירים בבית ובני משפחותיהם של חברי הקבוצה.


פסטיבל צילום שנתי בינלאומי ובו עבודות של צלמים מובילים מהארץ ומהעולם שתוכנן  לחודש נובמבר 2023 נדחה עקב מלחמת חרבות ברזל. במהלך המלחמה התנדב ארגון פוטו ישראל להקים קבוצות נוספות, ללא מימון חיצוני, במסגרת של חמישה מפגשים לכל קבוצה. נוצר קשר עם עובדות סוציאליות ומנהלי דיורים מוגנים בהם מתגוררים שורדי שואה והוקמו קבוצות צילום ב-12 בתים.  בחלק מהקבוצות השתתפו גם דיירים שאינם שורדי שואה ומפונים מאימת המלחמה.


החברים בקבוצות הביעו שביעות רצון גבוהה מהתהליכים הרגשיים שעברו בקבוצה, מהלמידה ומתחושת השייכות, במיוחד בתקופה המורכבת של המלחמה.


צילומים של ורדה שדה, דיירת בית אילדן בקרית מוצקין

תודה ליובל פרידמן מג'וינט-אשל על שיתוף הפעולה ולאמיר דורי, מנהל הפעילות החברתית בארגון פוטו ישראל, על ההירתמות, גיוס המנחים ועל יוזמת הארגון להתנדב ולסייע בקידום רווחת הדיירים, תחושת השייכות והמשמעות במהלך השנה כולה  ובחודשי  המלחמה במיוחד.


 


bottom of page