מינהל אזרחים ותיקים נערך לספק שירותי תמיכה בסבים וסבתות שכולים
top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

מינהל אזרחים ותיקים נערך לספק שירותי תמיכה בסבים וסבתות שכולים

בעוד הורים ואחים שכולים זוכים למעטפת תמיכה של משרד הביטחון, הסבים והסבתות לא קיבלו עד כה מענה נפשי ורגשי מהמדינה. במשרד הרווחה הרימו את הכפפה


בעקבות השכול שפוקד בשבועות האחרונים מאות משפחות בישראל שאיבדו יקיריהם בשבת השחורה ובמלחמה הנמשכת מאז,  מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה יוזם הקמת שירותי תמיכה וטיפול במאות אזרחים ותיקים, סבים וסבתות, שאיבדו את נכדיהם מיום פרוץ המלחמה ובלחימה בעזה ובגבול הצפון. בעוד הורים וילדים שכולים זוכים למעטפת תמיכה של משרד הביטחון, הסבים והסבתות האבלים על נפילת נכדם/נכדתם והכואבים את כאב בנם/ביתם השכולים לא זכו עד כה לשירותי תמיכה וטיפול נפשי על ידי גורם ממלכתי.


יריב מן, ראש מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה והביטחון החברתי, נענה לאתגר החשוב והדחוף   במתן מענה לאזרחים ותיקים שכולים ביגונם, ובימים אלה מתארגן המינהל להפעלת שירות תמיכה אם בדרך של קבוצות תמיכה ו/או טיפול פרטני, בסיוע מומחים בתחום ובאקדמיה, והעובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות.


סבתא שכולה: "אנחנו באבל גם על הבן שלנו ועל כלתנו ועל הנכדות שלנו, ואנחנו באבל על הנכד שלנו שנהרג. יש לנו שתי משוכות לעבור בכאב הזה"

בכתבה ששודרה בתאגיד השידור כאן 11 סיפרו סבים וסבתות על הכאב הכפול והמכופל שלהם בעקבות נפילת נכד במלחמה.

"לא תמיד חושבים על זה שאנחנו באבל שלנו, אנחנו באבל גם על הבן שלנו ועל כלתנו ועל הנכדות שלנו, ואנחנו באבל על הנכד שלנו שנהרג", אמרה זהבה ברעם, סבתא של סמ"ר נטע ברעם ז"ל שנפל ב-7 באוקטובר בקרב על נחל עוז. "זאת אומרת יש לנו שתי משוכות לעבור בכאב הזה. כשאני שומעת את המצב רוח של הבן שלי בבוקר זה לא פחות כואב לי מאשר כשאני נזכרת שנטע איננו כבר. זה קורע אותי".


דוד מריו הכט, סבא של רס"ל רום הכט ז"ל שנפל בקרב בשג'עייה סיפר: "בלילות הבכי מתוך שינה מעיר אותי. בדרך כלל אנחנו אנשים שיודעים לספוג מכה, אבל המכה הזאת היא מעבר ליכולות שלנו".


זהבה ברעם: "בגיל הזה שנפל עלינו בום בשבת בבוקר. אין לנו נכד. ואנחנו צריכים להתחיל ללמוד מחדש ללכת. גם הזוגיות אחרת. לא תמיד יש לנו סבלנות אחד לשני. לא תמיד אנחנו יכולים לעטוף אחד את השני. זה ממש ללמוד לחיות מחדש, ואנחנו לא אנשים צעירים. עם כל הכאב הזה זו קריעת ים סוף".

הסבים והסבתות אמרו שהם לא מבקשים סיוע כלכלי, אבל כן זקוקים לקבוצת תמיכה שבה יוכלו לשתף עוד אנשים שנמצאים במצב דומה.


בעבר פעלו קבוצות תמיכה לסבים וסבתות שכולים, ועכשיו על רקע המלחמה עולה שוב הצורך ביתר שאת ובקנה מידה רחב. שבועיים אחרי פרוץ המלחמה הוקמה קבוצת תמיכה ראשונה לסבים וסבתות שכולים בכפר סבא. כעת פועל מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה להרחיב את הפעילות ליישובים נוספים.



bottom of page