תכנון מגורים לבני הגיל השלישי שיענה על הצורך במיגון ובמעטפת קהילתית
top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

תכנון מגורים לבני הגיל השלישי שיענה על הצורך במיגון ובמעטפת קהילתית

מרחב מוגן בחדר השינה | פעילויות חברתיות להפגת בדידות | סביבה תומכת לנפגעי טראומה | המלחמה מחדדת את היתרונות של דיור מוגן, ומגבירה את הצורך במודלים במחירים ברי השגה


האדריכלית דנית שנהב

מומחית בתכנון בתי דיור מוגן, כנען שנהב אדריכלים


כולנו התפרקנו ב-7 באוקטובר. יש רגעים שאנחנו לא מאמינים שמה שקרה אכן קרה. ברגעים אחרים אנחנו לא מצליחים להכיל את הסיפורים של מי ששרד, יש חשש גדול מהעתיד ודאגה ליקירים שלנו .

האזרחים הוותיקים נמצאים במתח רב. הורים שהקימו משפחות, עבדו קשה, הגשימו חלומות  ובנו מדינה שקיוו להנות מפרי עמלם, התרסקו  לנוכח המציאות. הגאווה ותחושת ההישג בבניית הארץ ספגה פגיעה אנושה. כולנו מחפשים נחמה ותקווה.


כמו בימי הקורונה, כך גם עכשיו מתחדדת התודעה, שישיבה לבד בבית, מול מסך הטלוויזיה מפחידה ומלחיצה מאד. אין ספק שקל יותר להתמודד כשאתה מוקף קהילה תומכת ומוכרת.

בתי הדיור המוגן המוגנים הם קהילה תומכת שממשיכה לקיים פעילויות חברתיות, ותרבותיות, עם תמיכה של חברים ואנשי מקצוע גם בימי מלחמה.


מיגון

אזרחים ותיקים המזדקנים בביתם מוצאים עצמם במקרים רבים לא מוגנים מאחר והם גרים בבתים ישנים ובדירות ללא ממ"ד. היציאה לחדר מדרגות או ירידה למקלט בקומת המרתף קשה להם מאוד.

בפרויקטים חדשים שאנחנו מתכננים כיום אנחנו מתכננים את חדר השינה הראשי  כממ"ד.  כשיורד הלילה והולכים לישון הדיירים נמצאים במרחב מוגן שכולל גם חדר רחצה ושירותים.  לממ"ד המשודרג  והמרווח הזה קראנו  ממ"ש  (מרחב מוגן משפחתי) והוא מתאים גם לשהייה ממושכת.


הדמיית פרויקט פרוטאה בים (הדמיה: מעיין גולן)

פעילויות

חלק מהדיירים שלנו היו לוחמים במלחמות קודמות. הצפייה מהצד במתרחש, מניעה אותם לפעילות התנדבותית משמעותית בקליטת דיירים חדשים מפונים באיסוף בגדים בתרומות ומארזים לחיילים. למדנו, שכדי שהבית יוכל להמשיך לקיים פעילויות רצוי וכדאי ליצור חללים ממוגנים  מעל ומתחת לקרקע, שיוכלו לשמש לפעילויות רבות ומגוונות. כך יכול הבית להמשיך לפעול גם בשעת חירום.


בניה ושיקום העוטף

מנהלת תקומה הוקמה במטרה לשקם ולבנות מחדש את יישובי עוטף עזה. חלק מהתושבים שירצו לחזור עם תום המלחמה לישובים בדרום, הם אזרחים ותיקים שחוו את טראומות ה-7.10 כל אחד והסיפור שלו. זה הזמן לבנות להם מסגרות תומכות המתאימות לאורך החיים שהם רגילים, בסמוך למשפחות שלהם. דיור מוגן במיגון מודלים, יכול לספק להם מעטפת פיסית מוגנת ובטוחה בנוסף על  שמירה על חיים עצמאיים ופעילים לצד הקהילה התומכת שלהם.


דיור מוגן בר השגה

המלחמה חידדה את הצורך בתמיכה קהילתית. מפונים ועולים חדשים בני הגיל השלישי יכולים למצוא בית חם בדיור מוגן, אולם כיום, רק כ-3% מאוכלוסיית הגמלאים בני 75 ומעלה מתגוררים בדיור מוגן. עובדה זו נובעת בעיקר מהמחיר הגבוה. אנחנו מפתחים מודלים חדשים שיוכלו לאפשר דיור מוגן לכל שכבות האוכלוסייה, כך שכל אזרח ותיק המעוניין לעבור לגור בדיור מוגן יוכל למצוא את הבית והדירה התאימים לו במחיר הנכון לו.

 

bottom of page