עוטפים באהבה את האזרחים הוותיקים שפונו מבתיהם
top of page
  • גדי פורת

עוטפים באהבה את האזרחים הוותיקים שפונו מבתיהם

נציגי משרדי הממשלה והעמותות, העובדות הסוציאליות המסורות ורכזות הפעילויות במלונות בהם שוהים פליטי העוטף מחבקים את פליטי העוטף ומטים כתף ואוזן קשבת למצוקות ולחרדות שלהם. והזקנים מצדם מרשימים בתעצומות הנפש האדירות


בתוך העצב העמוק שמלווה אותנו מאז אסון השבת השחורה, הלב השבוי בעזה עם החטופים והבוכה עם משפחות מאות החללים, מצאתי מעט נחמה בחודש החולף בעת ביקור אצל אזרחים ותיקים, פליטי העוטף וקו הגבול בצפון, וכאשר ראיינתי את חנה בנימין בת ה-93, אימו של רון בנימין שנחטף לרצועת עזה ב-7 באוקטובר. איזה תעצומות נפש, איזה כוח חיות, איזו אנרגיה לפעילות חברתית-תרבותית.


ואיזה, איזה אנשים, בעיקר נשים, עוטפים את האזרחים הוותיקים שנעקרו מביתם, ששרדו את התופת בעוטף עזה, שחבריהם נטבחו או נחטפו בשבת השחורה באוקטובר, שקהילתם התפזרה לבתי מלון בים המלח, אילת, מרכז הארץ ולבתי קרובי משפחה.





נציגים של משרדי ממשלה שונים מאיישים בבתי המלון בכל רחבי הארץ עמדות לשירות המפונים, להסברה, למיצוי זכויות. השירות המבוקש ביותר הוא זה של ביטוח לאומי. את הייעוץ והשירות של ביטוח לאומי לכלל המפונים נותנים מתנדבי האגף לייעוץ ולאזרח הוותיק ומשפחתו, בהדרכת מנהלות השירות בסניפי המוסד. קרוב לאלף, כן אלף, אזרחים וותיקים מתנדבי הייעוץ לאזרח הוותיק מכל רחבי הארץ עברו הכשרה ונותנים מענה לאזרחים שאיבדו יקיריהם בשבת השחורה, שביתם נחרב, שנדרשו לפנות את בתיהם, שאיבדו את מקור פרנסתם.


מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה הקים באמצעות מספר גורמים 77 מוקדי פעילות פנאי לאזרחים ותיקים מפוני הנגב המערבי וקו הגבול בצפון. כ-25 מהם מופעלים על-ידי עמותת מטב. זכיתי להתלוות לביקור במוקדי פעילות למפונים מהצפון של נציגות משרד הרווחה, אביטל לובוצקי וורד רוקח, מנהלת תחום זיקנה בעיריית תל אביב – פרח סומך, ומרכזות הפעילות של מטב, שביקשו לעמוד מקרוב על  עבודת רכזות המוקדים וכיצד ניתן לסייע להן. 

 הצטרפנו בשבוע שעבר, ד"ר ליאורה ברטור, מחלוצות הפסיכולוגיה של הזיקנה בישראל, ואנוכי, לסיור של יו"ר מטב – פרופ' יוסי תמיר, מנכ"ל מטב – ליאור שטרסברג וצוות המטה המרכז את פעילות המוקדים בשלושה ממוקדי הפעילות שמפעילה מטב בבתי מלון בתל אביב. 


עפרה ברגר, מנהלת תחום מרכזי היום בעמותה ומיכל אלפרן, מרכזת מוקדי הפעילות, הצליחו תוך פרק זמן קצר להפעיל מערך מועדוני אזרחים ותיקים מקצה הארץ עד קצה – הרצאות, חוגי התעמלות, חוגי אמנות וסריגה, טיולים, מעגלי שיח, ועוד ועוד. יחד עם העובדות הסוציאליות של הרשויות המקומיות המארחות והעובדות הסוציאליות של הרשויות המקומיות והאזוריות באזורי הפינוי וארגוני תמיכה והתנדבות, רקמו  מרכזות מוקדי הפעילות מעטפת תמיכה ואהבה לוותיקי ההתיישבות בדרום הארץ ובצפונה. ואת הכל מתעדת שירלי דיין ממטב.


ואיזו הכרת תודה של המפונים לאורה קריב, לשעבר מנהלת בתי דיור מוגן, שהתגייסה לרכז את מוקד הפעילות במלון דן פנורמה, לרווית גולן מרכזת הפעילות ברויאל ביץ' ולורדה זיו במלון אורכידאה. וכמותן עוד עשרות לאורכה של ישראל. הן מתאימות את הפעילות למאפיינים הייחודיים של כל קהילה. ורבות ממרכזות מוקדי הפעילות – אזרחיות ותיקות.



יפה מלול ואהובה פולד, ותיקות נתיב העשרה, במלון רויאל ביץ' בתל אביב


במלון הרויאל ביץ' בתל אביב נפגשנו עם יפה מלול  ואהובה פולד, ותיקות נתיב העשרה, הישוב הקרוב ביותר לגבול עזה. מרחק 70 מטר מגדר הגבול. איזה תעצומות נפש. משלבות ידיים עם רווית מרכזת המוקד לתכנון פעילויות הפנאי למפונים הוותיקים במלון. במלון אורכידיאה רקדו מפוני קריית שמונה לצלילי מוסיקה של תזמורת זוטא וזמרת.


וכולן הרבה יותר מרכזות חוגים או פעילות פנאי. הן "נוגעות" במפונים - הן אוזן קשבת למצוקותיהם, לדאגותיהם, לטראומות שעברו ב- 7 באוקטובר 2023, לחרדות מפני עתיד לא ברור. הן בבחינת חיישנים למפונים בסיכון ובמצוקה נפשית עבור העובדים הסוציאליים והמטפלים המקצועיים.





פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page