top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

"עכשיו זה הזמן" - המיזם של הרשות לניצולי שואה ועמותת מטב


לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה מפרסמת עמותת מטב את פעילויותיה במסגרת התכנית "עכשיו זה הזמן" - מיזם חברתי ארצי להפגת הבדידות בקרב ניצולי שואה. כיום חיים בישראל 133,362 ניצולי שואה בגילאים מבוגרים, מתוכם 31,434 שורדים בגילאי 90 ומעלה, שמספרם כדרכו של עולם מתמעט והולך בכל שנה. מסיבה זו נקראת התוכנית "עכשיו זה הזמן".

 

כ-3,500 מתנדבים מסורים מגיעים לבקר את ניצולי השואה בביתם או במקום מועדף אחר ומקיימים מפגש שבועי בן שעתיים. לא פעם הופך הקשר לחברות אמיצה, מלאת עומק ומסירות ובעלת השפעה משמעותית על איכות חייהם של הניצולים. את המתנדבים מלווים רכזים מקצועיים וראשי הצוותים מתוכנית "עכשיו זה הזמן", השומרים על קשר שוטף עם המשתתפים – המתנדבים והניצולים – החל מפגישת ההיכרות. לאורך כל הדרך המשותפת הם שם כדי לספק ייעוץ, סיוע ותמיכה.

 

בחצי השנה האחרונה התמודד הצוות המקצועי בתוכנית עם השפעות אירועי השבעה באוקטובר: פינוי היישובים בצפון, בדרום ובעוטף עזה, שהותיר ניצולי שואה רבים לבד באזור מגוריהם, לאחר שבחרו שלא להתפנות. במקביל, ניצולי שואה ומתנדבים בדרום, בעוטף עזה ובצפון פונו מבתיהם, מצב שקטע את שגרת הביקורים. רכזי התוכנית וראשי הצוותים פעלו כדי לשמור על הקשר האישי עם המשתתפים במהלך כל הלחימה גם כאשר חלק מהביקורים הוחלפו בשיחות טלפון. לצד שמירה על הקשר האישי ודאגה לכל המשתתפים בתוכנית התקיימו סדנאות ואירועי העשרה ונוצרו שיתופי פעולה עם ארגונים חברתיים לטובת המשתתפים. על אחדים מהם תוכלו לקרוא בהמשך.





את הפעילות במטב מוביל סמנכ"ל קהילה במטב עידו בנימין. אורי שלוסברג הוא מנהל התוכנית והדס רחמים היא סגניתו. מנכ"ל עמותת מטב ליאור שטרסברג, ומנהלת הרשות לזכויות ניצולי שואה רונית רוזין מזמינים את חברי הקהילה המקצועית לפנות לצוות התכנית לשילוב ניצולים ומתנדבים נוספים.               


מנהלי התוכנית מספרים על הפעילויות המיוחדות שהתקיימו השנה, על רקע המלחמה.


שמרו על קשר גם אחרי "השבת השחורה"

גבריאלה, בת 81 מאשקלון, וסימה, קיבוצניקית מכרמיה שבעוטף עזה, הכירו במסגרת התכנית "עכשיו זה הזמן" והפכו לחברות טובות. הן נהגו לשבת יחד במרינה של אשקלון, לדבר על שורשיהן הבולגריים ולשתף במתכונים מהבית. המלחמה הפרידה ביניהן. סימה המתנדבת נאלצה להתפנות לקיסריה. מאז הן שומרות על קשר טלפוני. גבריאלה מתגעגעת: "אני מחכה בקוצר רוח שהמצב באזור ישתפר ושהמפגשים בינינו יתחדשו פנים אל פנים".

 

ליצור מרחב מוגן גם בתוך הלחימה

דווקא על רקע 7 באוקטובר חשוב להדק את הקשר עם ניצולי השואה, שחווים טראומה כפולה. בפברואר התקיים במוזיאון חיפה מפגש בין 20 ניצולי שואה למתנדבי התוכנית, לביקור בתערוכה ולסדנה ליצירת כלניות מחומרים ממוחזרים לזכר קורבנות ה-7 באוקטובר. המפגש אפשר למשתתפים לעבד נפשית את האירועים הקשים, לגלות דרכים נוספות לביטוי ולהכלה ולשתף במרחב הקבוצתי את התחושות מהיום-יום.

 

הסיירת באה לשפץ

עמותת יוצאי סיירת שלדג התגייסה לסייע לקשישים ולניצולי שואה בשיתוף תכונית "עכשיו זה הזמן". במהלך הפוגה מהמילואים הם הגיעו לשפץ את דירתה של גלינה, עולה חדשה המתגוררת ביוקנעם.

 

משט להחזרת החטופים

בינואר הצטרפו חברים מתוכנית "עכשיו זה הזמן", יחד עם נציגות מהרשות לזכויות ניצולי שואה, למשט של "מועדון השייט בחיפה", בקריאה להחזרת החטופים הביתה. במשט השתתפו שייטים וגולשים מקצועיים וחובבים, לצד נציגים ממשפחות החטופים ואזרחים שבאו לתמוך בפעילות. לרגל המעמד. שלומית גולדשטיין, רכזת "עכשיו זה הזמן" בחיפה והאזור, הובילה את השתתפות חברי התוכנית במשט והגיעה עם כמאתיים סירות נייר צבעוניות, שניצולי שואה ומתנדבים מהתוכנית הכינו יחדיו. בנקודת השיא של המשט, יצרו כלי השייט מעגל משותף וניצולי השואה השיטו את סירות הנייר קטנות על פני הגלים במחווה של סולידריות לחטופים ולבני משפחותיהם.

 

מצטרפים לקטיף בצפון

 אחד האתגרים במלחמה הוא הצורך לסייע למשקים החקלאיים, שסבלו (ועדיין סובלים) ממצוקת כוח אדם קשה בעקבות עזיבתם של העובדים הזרים את הארץ, אובדן חברים ובני משפחות, גיוס בני המשק ועובדיו למילואים. חברי "עכשיו זה הזמן" פנו צפונה עם קבוצה של 12 ניצולי שואה ומתנדבים, והגיעו אל מושב צרופה שבחוף הכרמל. בסדרה של מספר ימי התנדבות סייעו חברי הקבוצה בהדליית חצילים, באריזת אבוקדו ובניקוש שדות המלפפונים.

 

 חלוקת סלי מזון ומארזים

 התוכנית "עכשיו זה הזמן" משתפת פעולה עם גורמים מוניציפליים וארגונים חברתיים לצורך חלוקת סלי מזון ומארזים לניצולי השואה. השנה התגייסו פעילי התוכנית למען ניצולי שואה המתגוררים בדרום הארץ וביישובי עוטף עזה. זאת בשיתוף פעולה עם עמותת "עטלף", "ועידת התביעות" ועמותת "לתת". בהפסקת האש הראשונה חילקו המתנדבים סלי מזון לניצולי שואה ודאגו לקשר חם ואנושי בימים שבהם ניצולים רבים נותרו לבד ביישובי הפינוי. במודיעין חברו מתנדבי התוכנית אל תלמידי בית ספר יסודי לחיזוק הקשר הבין-דורי ולאחר מכן חילקו מארזים ועוגות לשבת לניצולי שואה בעיר.

bottom of page