לזה אין כסף: "שלישי בשלייקס", כיתות ותיקים והמרכז לחקר הזיקנה יקוצצו
top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

לזה אין כסף: "שלישי בשלייקס", כיתות ותיקים והמרכז לחקר הזיקנה יקוצצו


בדיון שהתקיים בוועדה לענייני שורדי השואה בכנסת הופתעו המשתתפים לגלות שהממשלה החליטה על קיצוץ משמעותי בתקציבים שנועדו לקידום האוכלוסייה המבוגרת ולרווחתה. עוד התברר שב-2023 נוצל רק חצי מתקציב התכנית להפגת בדידות בקרב ניצולי שואה



הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, בראשות ח"כ מירב כהן, קיימה היום (17 בינואר) דיון בנושא בדידות בקרב שורדי שואה בעקבות המלחמה.

בפתיחת הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן: "תופעת הבדידות מסכנת חיי אדם, ממש כמו מחלה ממארת. זוהי מגפה שהורגת, גם אם לא רואים את זה בעיניים... אם לא ניערך לכך יהיו יותר אנשים בודדים וחולים. בממשלה הקודמת הקמנו תוכניות שונות להפגת בדידות ולמתן מענה לקבוצות אוכלוסייה שונות לפי מידת העצמאות והצרכים שלהן. אבל מאז, המשרד לשוויון חברתי פורק לארבעה חלקים. החזירו אותו כמו רכב שעבר תאונה."


ח"כ מירב כהן: "בממשלה הקודמת הקמנו תוכניות שונות להפגת בדידות ולמתן מענה לקבוצות אוכלוסייה שונות לפי הצרכים שלהן. אבל מאז, המשרד לשוויון חברתי פורק לארבעה חלקים. החזירו אותו כמו רכב שעבר תאונה."

נציגת האגף לאזרחים ותיקים במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, מיטל הוברט אשכנזי, סיפרה על פעולות שנעשו מאז פרוץ המלחמה למען שורדי השואה, ביניהם פתיחת מוקד מיצוי זכויות, חפ"ק שפועל להנגשת צרכים בסיסיים לבתי האזרחים הוותיקים, כמו מזון, תרופות, סיוע טכנולוגי בהפעלת אפליקציות, טלפון חכם או מחשב, תקלות בסגירת דלת הממ"ד וגם מענה נפשי הכולל 8 מפגשים עם פסיכולוג, ללא תשלום.


אל מול כל אלה הופתעו בוועדה לשמוע על פרויקטים ותיקים שפעילותם הופסקה: "שלישי בשלייקס" -סרטים ב-10 שח לאזרחים ותיקים, הנחה בתיאטראות וכיתות ותיקים. בתגובה אמרה ח"כ כהן: "פרויקט 'שלישי בשלייקס' פועל 15 שנה. עצוב לי בלב שזה הופסק. צריך לטפל מידית בפרויקט שאורי אורבך ייסד."

 

נציג המשרד לשוויון חברתי עדכן שהפרויקטים -  הקשר הרב- דורי (תיעוד סיפורי חיים) ומרכז הידע לחקר הזיקנה באוניברסיטה העברית לא תוקצבו לשנת 2024.




 

נציגת הרשות לזכויות ניצולי השואה רות הררי: "תקציבה של התוכנית להפגת בדידות בקרב ניצולי השואה בישראל 'עכשיו זה הזמן' לשנת 2023 עמד על 5.4 מיליון ₪, אולם הביצוע בפועל היה 2 מיליון ₪ בלבד. הסיבות לפער הינן ירידה בהיקף הניצולים בתוכנית בשל פטירות של ניצולים, התדרדרות במצב הקוגניטיבי או במצב בריאותי פיזי או החלטה של הניצול".

היו"ר כהן: "אסור לאפשר אי ניצול תקציב חשוב כל כך. אני מכירה המון שורדי שואה שהיו שמחים שיבואו אליהם להפיג את בדידותם. יש חוסר חיבור בין ההיצע לביקוש. אני מכירה שפונים אליכם ואתם לא חוזרים אליהם עוד בטלפון הראשון."

 

נציג ועידת התביעות ירון מרקוס סיפר על מיזם שלהם הפועל כבר שנה שנייה ומיועד  לקשישים עם דמנציה, ובמסגרתו מגיעים מתנדבים אחת לשבוע להפעלה בביתם.

 

נציגת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סופיה פראן אמרה בדיון: "בישראל יש מגמה ייחודית שמצביעה אמנם על תוחלת חיים גבוהה יותר אצל נשים, אבל בבריאות פחות טובה. נתון חיובי שמצאנו מראה כי לאורך השנים דווקא יש ירידה בדיווח של קשישים על תחושות בדידות ודיכאון, כלומר מצבם השתפר, אבל פילוח לפי קבוצות אוכלוסייה מצביע על פערים משמעותיים בין החברה היהודית לערבית. המיקוד חייב להיות בצמצום הפערים בין האוכלוסיות. באוכלוסייה הערבית מדווחים על תחושות בדידות יותר מאשר באוכלוסיית היהודים ואחרים (55% לעומת 25%). ובהיבט המגדרי, נשים מדווחות על דיכאון או בדידות יותר מאשר גברים (32% לעומת 22%)"

 

יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל דורון רז: " הבדידות בקרב ניצולי השואה היא גדולה יותר כי 30% מהם עריריים. מטפלות שמגיעות לבית הקשיש עדיפות על פני הגימלה הכספית, כי יש פה גם אינטראקציה בעין והפגת בדידות."

 

ח"כ מירב כהן חתמה את הדיון באומרה: "הוועדה קוראת לממשלה שלא לאפשר את הקיצוץ המסיבי הצפוי באגף לאזרחים ותיקים, וקוראת למשרד לשוויון חברתי לממש את כלל ההתקשרויות הרלוונטיות לתוכניות הפגת הבדידות."


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page