top of page
  • תמונת הסופר/תמערכת דורות

בגלל חוסר תיאום בין משרדי הממשלה חולי הדמנציה המפונים נותרו ללא מענה

דו"ח מבקר המדינה בעקבות משבר הקורונה קבע כי דרוש מאגר מידע מתעדכן של אזרחים ותיקים, אך מאחר שהנושא לא קודם, נוצר משבר חדש של טיפול בקשישים בעקבות המלחמה. הוועדה לביקורת המדינה בכנסת והוועדה לשורדי שואה קיימו דיון משותף בנושא וגילו היעדר תיאום ושיתוף פעולה בין הגורמים שאמורים לספק את המידע

"מאז תחילת המלחמה ידוע לנו כי מספר בתי אבות ודיור מוגן בצפון ובדרום פונו. המשרד לשיווין חברתי שימש עד לאחרונה כגוף הממשלתי שמטפל בנושא, לצערי בממשלה הנוכחית עבר הטיפול למשרד הנגב והגליל. ויש תחושה שהם נופלים בין הכיסאות", כך אמר השבוע יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיקי לוי בישיבה משותפת של הוועדה עם הוועדה המיחדת לשורדי שואה בראשות ח"כ מירב כהן.


הדיון עסק בצורך להקים מאגר מידע מתעדכן של אזרחים ותיקים, כפי שהמליץ מבקר המדינה בדו"ח מתקופת הקורונה - וטרם יושם.


יו"ר הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, ח"כ מירב כהן, אמרה: "שלושה חודשים לתוך המלחמה, ועדיין עשרות אלפים מפונים מביתם. בכל התקופה הזאת, ראיתי בלאגן לא קטן במלונות. עם הזמן הוגדרו אחראים, והתכלול של הצרכים עוזר משמעותית. ועדיין, חלק מהגופים הממשלתיים לא הצליחו לסיים את המיפוי הטלפוני, כיוון שפרטי ההתקשרות לא היו מעודכנים. נקודת המוצא היא שבכל משבר, האוכלוסיות הפגיעות וביניהן המבוגרים, נמצאות בסיכון גבוה יותר וזקוקות לסיוע מיוחד. האחריות על נושא זה מבוזרת בין הרבה גופים ממשלתיים, דבר שמקשה בזמן אמת על איגום המשאבים. מערכת אגם היא דבר אסטרטגי וטוב שהיא תקום, לצד זה ראוי שיהיה פורום של משרדי ממשלה כדי שיהיה שימוש מושכל ונעשיר את המאגר במידע. זה יאפשר לנו להתוות את המדיניות בצורה טובה ביותר. כשאין סנכרון בין המערכות, הוא מורגש. בסופו של דבר אם העבודה לא נעשת ואין תשתית מקצועית, לא ניתן לשדרג את השירות שהאזרחים מקבלים"


הראל כהן, מנמ"ר במשרד לשוויון חברתי אמר בדיון בנוגע למצב במלחמה, כי כבר כשעה וחצי לאחר פרוץ האירועים בשביעי באוקטובר התחילו לטפל במאגר, אבל זכו להיענות חלקית, "עבדנו עם האגף לאזרחים ותיקים במשרד הנגב והגליל לעדכון המאגר. מערך הדיגיטל הוא היחיד שנענה כרגע לבקשה. התחלנו פעילות פיילוט מול משרדי הממשלה כדי שיהיה קשר ואפשרות לביצוע שיח מידי".


ירון מנשה, מנהל אגף בכיר ותיקים במשרד לפיתוח הנגב והגליל אמר בדיון כי בתקופת הקורונה היה איסוף של נתונים ואלו הועברו לרשויות המקומיות. ב-7 באוקטובר נפתח מוקד פניות של אזרחים ותיקים בנושאי חירום למתן מענה פרטני וסיוע למשרדים שעסקו בפינוי וכמו"כ הועברו תקציבים עבור פעילויות לאזרחים ותיקים.


כפיר אמון מהמוסד לביטוח לאומי: "אנו פוגשים את האזרחים הוותיקים בתשלום גמלאות ובכל מה שקשור להעברת מידע. אנו מחזיקים בהרבה מידע ומתכנסים לעיתים תכופות ומעבירים מידע ישירות לגופים או דרך גופים אחרים, כמו הרשויות. המידע הוא מעודכן ואנו מטייבים אותו. אנו נוקטים מדיניות של העברת מידע בתדירות הכי גבוהה שאפשר. אנו מחוברים לכספת נצורה, כל המידע שקיים בביטוח לאומי מועבר באמצעותה. כמו כן אנו מעבירים מעבר למידע כללי גם מצב רפואי היות והוא רלוונטי לצורך פינוי. יש יוזמה ליצור "אגם מידע משותף" לכל משרדי הממשלה שנמצא בהתהוות, ואנו חלוצים בנושא".


צחי שלום מהמרכז השלטון המקומי אמר בדיון כי המשאבים בתחום הרווחה הם מצומצמים מאוד ובעיקר בעת מלחמה, וע"כ להטיל עוד מטלות סותר את המטרה. עוד ציין כי לא כל מי שהוא מבוגר מעוניין להיות מוכר ברווחה.

מרים בראון ממשרד המשפטים אמרה בדיון כי יש צוות פרטיות במחלקה במשרד שסבור שיש לחשוב על היבטי הפרטיות בהקמת כל מאגר שכזה אך ברגע שתגיע פניה מוסדרת הם יטפלו בה.

עופר ישי ממערך הדיגיטל הלאומי אמר בדיון: "יש מאגר אחד והוא מרשם האוכלוסין. בעקבות חקיקה של חוק הדיוור, איך המוסדות פונים לאזרחים, יש תוספת שדות של טלפון ודוא"ל. אנו יחד עם רשות האוכלוסין סיימנו את הטיפול במערכת, יש כבר 54 אלף איש שסיימו את הרשמה, מדובר בתהליך הדרגתי. יש לנו תכנית לצירוף ממאגרים קיימים, יהיה מקום אחד של מאגר נתונים שכולם צורכים ממנו, ותהיה יכולת לאדם לעדכן את פרטיו. המערכת מוכנה ואני מקווה שהיא תעלה לאוויר בקרוב. מערכת יחד שפותחה לאחרונה עם פרץ המלחמה היא דומה שיכולה לתת מענה והשלטון המקומי יכול לגשת אליה למידע וגם לתת מידע".

נציגי עמותת עמדא שהוקמה למען חולי דמנציה אמרו בדיון כי חפצו לסייע לאנשים שפונו ושאלו במשרדי הממשלה האם הם מכירים חולי דמינציה כדי שנסייע להם ולבני משפחותיהם אך לא היה כל מידע. לדבריהם כבר בשנת 2013 הושקה תכנית לאומית לחולי דמנציה שלא יושמה עד עתה.


בתום הדיון הוועדה דרשה מהמשרדים הרלוונטיים לקבל מסמך חתום שמפרט כיצד קודם הטיפול במאגר מאז חילופי השרים בתחילת 2023. הוועדה סבורה שראוי היה שמשרד רה"מ צריך לתכלל את מערכת "אגם מידע", וממליצה ללמ"ס להתניע את המהלכים להקמת מאגר מידע שייתן תשובות לשאר המעורבים.

Comments


bottom of page