לאור הצרכים המיוחדים שעלו בתקופת המלחמה, פיתחו העובדים הסוציאליים בשיתוף ובהנחיית המינהל לאזרחים ותיקים במשרד הרווחה, סל שירותים רחב לשעת חירום המצטרף למכלול הפעילויות שבשגרה. עתה תידרש חשיבה מחודשת על הקצאת משאבים מתאימים למתן השירותים לאוכלוסייה המבוגרת במצבי תיפקוד שונים ובקבוצות גיל שונות
עו"ס אסא בן יוסף
מנהלת מחלקת רווחה וקהילה, מרכז השלטון המקומי
במקביל לאתגרים ולצרכים החדשים העולים ומתגברים עקב התפתחותה של ה"זיקנה החדשה" המתבטאת בתוחלת חיים ארוכה יותר, רמת השכלה גבוהה, שליטה בטכנולוגיה, ורצון להמשיך בחיים פעילים ומשמעותיים, ולצד אוכלוסיות ייחודיות של אזרחים וותיקים - עריריים, קשישים בעוני, ניצולי שואה, בעלי מוגבלויות וחסרי ישע, תקופת מלחמת "חרבות ברזל" חשפה צרכים נוספים וחדשים במערך השירותים לאזרחים ותיקים, ביניהם: פינוי של קשישים מאזורי סיכון, בעיות בנגישות למקלטים ולמרחבים מוגנים, שיבושים ברציפות הטיפול הרפואי, ריבוי מקרי אובדן ושכול והחמרה בתחושות הבדידות והחרדה.
בשיתוף ובהנחיית המינהל לטיפול באזרחים ותיקים במשרד הרווחה, שסייע בהכשרת עו"סים שעסקו במסירת הודעות מרות ובליווי סבים וסבות שכולים, פיתוח נהלי עבודה המותאמים למצב, הקצאת תקציבים ייעודיים ופישוט תהליכים בירוקרטיים, נערכו העו"סים האמונים על הטיפול באזרחים וותיקים במחלקות לשירותים חברתיים, למתן מענים מתוגברים ומותאמים, מתוך הבנה שתקופת המלחמה, המאופיינת בחוסר יציבות וביטחון, מעלה אתגרים ייחודיים ומגבירה את הצורך בתמיכה נפשית, פיזית וביטחונית.
המענים העיקריים כללו:
סיוע ותמיכה נפשית מתוגברת וקיום מפגשי ייעוץ פרטניים וקבוצתיים להקלה על חרדה ומתח הקשורים במצב הביטחוני;
פינוי קשישים מאזורי סיכון תוך תיאום ופיקוח על מערך הפינוי וההיערכות במרחבים מוגנים;
פיתוח שירותים חדשניים, ביניהם: תוכניות חיזוק קשרים חברתיים מרחוק, מפגשי זום, שיחות טלפוניות וביקורי בית ע"י מתנדבים;
הקמת מסגרות ומענים במקומות הפינוי אליהם פונו אזרחים ותיקים, תוך התאמתם למקום ולמצב;
מענה טיפולי-רגשי פרטני, קבוצות תמיכה ומעגלי שיח שהוקמו ברחבי הארץ, לסבים וסבות שנכדם/תם נפל/ה במלחמה;
פתיחת קווי חירום ייעודיים לאזרחים ותיקים;
מענים אלה ועוד רבים דוגמתם, הניתנים על ידי המחלקות לשירותים חברתיים בעת חירום, מתווספים לקשת רחבה של מענים ושירותים הניתנים על ידן בשיגרה, כחלק ממשימותיהן המקצועיות - ניצולי שואה, התעללות בחסרי ישע, הקמה ופיתוח קהילות תומכות, מועדונים חברתיים, מרכזי יום, מרכזי שייכות, מועדוני מופת ועוד. אלה גם אלה - מעמידים בפניהן אתגר, כמי שנדרשות ליצור איזון בין מתן מענה למטלותיהן ה"שוטפות" והמחייבות, לבין מתן מענה למצבי חירום ולפיתוח שירותים אוניברסליים מתקדמים התואמים את צורכי הזיקנה החדשה.
השילוב של כל אלה, על רקע הגידול הצפוי במספר האזרחים הוותיקים, מחסור בכוח אדם ותקציבים מותאמים, והפיצול בין משרדי הממשלה הקיים כיום, היוצר כפילויות, פערים בשירות, ובירוקרטיה מסורבלת, מחייב היערכות ממשלתית-לאומית, חשיבה מחודשת על אופן מתן השירותים לאוכלוסייה המבוגרת במצבי תיפקוד שונים ובקבוצות גיל שונות, הגדרה מדויקת של קהלי היעד ובחינה מותאמת של המענים הראויים לכל אחד מהצרכים, כל זאת תוך דגש על גמישות, התאמה אישית, ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.
רק התמודדות מערכתית משולבת תוכל לספק מענה הולם לצרכים המשתנים של האזרחים הוותיקים, קל וחומר – בעת מלחמה ובמצבי חירום.
עד אז - הצדעתי הנאמנה לכל אחד ואחת ממאות העו"סים לאזרחים וותיקים במחלקות לשירותים חברתיים. מעריכה ומוקירה את עשייתם ופועלם בתחום הטיפול באזרח הוותיק ועל היותם המאירים בפנס – אותם ועבורם. "כְּשֶׁהוּא מַדְלִיק אֶת הַפַּנַּס כְּאִלּוּ מֵבִיא הוּא לָעוֹלָם עוֹד כּוֹכָב אֶחָד.... מְלָאכָה נָאָה הִיא זוֹ, וְכֵיוָן שֶׁהִיא נָאָה הֲרֵיהִי גַם מוֹעִילָה בֶאֱמֶת" (*אנטואן דה סנט-אכזופרי – הנסיך הקטן).
Comments