דורות - מגזין לקידום השירות לאוכלוסיה המבוגרת

גבריות מקוונת

אתרי ההיכרויות באינטרנט משמשים ככלי לאישוש הגבריות בזיקנה

17/06/2012

התפתחות המחשבים ורשת האינטרנט שינתה לא רק את האופן בו אנשים עובדים, אלא גם את האופן בו הם מוצאים בני זוג ומנהלים מערכות יחסים. האינטרנט הינו כלי זמין, יחסית, אשר מעניק לגולשים המעוניינים בכך, אפשרות להתוודע למאות בני זוג פוטנציאלים. שינויים בנורמות החברתיות ובקשרים האישיים הקיימים כיום הביאו לעליית התדירות בה מבוגרים פנויים מעורבים בעולם ה”דייטינג” (Dating) ובקיום יחסים רומנטיים. אתרי ההיכרויות המקוונים מציעים לאותם מבוגרים דרך מצוינת להכיר אנשים חדשים, בין אם למטרות רומנטיות ובין אם למטרות חברתיות, ואכן, שיעור המבוגרים המשתמשים באינטרנט ובאתרי ההיכרויות הולך וגדל בהתמדה.

 

בעולם בו “זיקנה” ו”גבריות” הם שני מושגים שכמעט סותרים זה את זה, גברים מבוגרים נאלצים להתמודד עם ירידה בתכונות הנחשבות כגבריות כגון עוצמה גופנית, שליטה רגשית, תפקוד קוגניטיבי ויכולת כלכלית. ירידה זו מצטברת לכדי איום על אובדן הגבריות עצמה והמרתה בזיקנה, המציבים את הגברים המבוגרים בעמדת נחיתות חברתית. מתברר כי אתרי ההיכרויות משמשים את הפנויים שבהם לא רק כאמצעי להיכרות ולהפגת הבדידות, אלא גם כפלטפורמה להצגת מעלותיהם ולהבלטתן, וככלי לאישוש ולחיזוק הגבריות.

 

המחקר, החלוצי בתחומו, נערך באמצעות ניתוח תוכן כמותי מקיף של 300 כרטיסים אישיים של גברים ישראלים בגילאי 65 ומעלה, הרשומים באחד מתוך שלושה אתרי היכרויות ישראלים -“JDate“, “קופידון” ו”מוטק’ה”. אותם גברים משתמשים באסטרטגיות שיווקיות, מנסחים טקסטים, ומספקים (או בוחרים שלא לספק) מידע אישי וכללי על עצמם. באמצעות כל אלו ניתן לבחון את רמת ה”גבריות” של כל אחד מהם (כפי שהיא באה לידי ביטוי בנתונים כגון מראה, השכלה, הכנסה, סטטוס תעסוקתי וכד’), את מידת ה”בררנות” שלהם כלפי בת זוג הפוטנציאלית וכן את רמת “מאמץ השיווק העצמי” אותו הם מוכנים היו להשקיע בעת כתיבת הכרטיס האישי שלהם.

 

המחקר בדק את הקשר בין שלושה משתנים מרכזיים:

“גבריות”: מדד אובייקטיבי לגבריות על פי מודל הגבריות ההגמונית. משתנה זה נמדד על ידי תשובות הנבדקים לשאלות לדוגמת תיאור רמת הפעילות הגופנית בה הם עוסקים, פירוט מספר השפות אותן הם דוברים, פירוט פעילויות הפנאי בהן הם עוסקים וכדומה.

“בררנות”: נטייתם של הנבדקים להרבות בבדיקה לפני בחירתם. משתנה זה נמדד על ידי שאלות כגון התייחסות אל גיל מועדף של בת הזוג האידיאלית, רמת השכלה מועדפת שלה, התייחסות אל המראה החיצוני המועדף על ידי הנחקר ועוד.

“מאמץ השיווק העצמי”: המידה בה מתאמץ הגבר (”המוצר”) לשכנע את הנשים (”הצרכן”) באטרקטיביות שלו. משתנה זה נמדד על ידי שאלות לדוגמת תיאור רמת הפעילות הגופנית בה עוסקים הנבדקים, פירוט מספר השפות אותן הם דוברים, פירוט פעילויות הפנאי בהן הם עוסקים וכיוצא בזאת. ניתוח הטקסט החופשי אותו כתבו הנבדקים בכרטיסיהם האישיים הביא לזיהוי חמש אסטרטגיות שיווק עצמי שונות, אשר ההתייחסות אליהם במחקר הינה כאל “אסטרטגיית השיווק העצמי”.

 

האסטרטגיה הנפוצה ביותר שנמצאה היא של שיווק עצמי דרך תיאור כללי ופירוט תחביבים ותחומי עניין, לדוגמת הציטוט מכרטיסו של נחקר מספר 18שכותב:“..”שום דבר בדמותו של זחל אינו מרמז על כך שהוא הולך להיות פרפר”. איש משכיל עם הרבה סיפורים בהם אני משתמש כמספר סיפורים- אורג חלומות ומביא חיוכים באירועים שונים..”.

 

האסטרטגיה השנייה בתפוצתה היא שיווק עצמי דרך תיאור תכונות אופי, לדוגמת הטקסט שכותב על עצמו נחקר מספר 1: “הוגן, גמיש, לא מתרגז, סובל מתסמיני גיל”.

 

האסטרטגיה השלישית היא שיווק עצמי דרך שילוב בין תיאור תכונות אופי ותיאור כללי, לדוגמת נחקר מספר 226 שכותב: “אני נחמד, לא נמוך, ואוהב בילויים וכמובן עם נשים. אוהב מאוד לקרוא ספרים ולא טלוויזיה. תיאטרון- תחביב עיקרי, ויותר מתחביב רכיבה על אופניים. תכונות: איש חביב אוהב אדם.

 

אסטרטגיית השיווק הרביעית שנמצאה היא פירוט העדפות לגבי בת הזוג המבוקשת (עם או בלי שיווק עצמי), לדוגמת נחקר מספר 85שנמצא מאוד ממוקד וספציפי בהעדפותיו, בכותבו: “מעוניין בנשים רזות מאוד ועדינות בלבד. גובה כ-1.6 מ’ לבילוי משותף”.

 

אחרונה נמצאה אסטרטגיה בה הגבר לא כותב משהו בעל משמעות -“אין הנחתום מעיד על עיסתו” (נחקר מספר 281) או שהוא משאיר להמשך את מתן המידע לגביו -“קשה לדבר על עצמי בלי לשוחח עם מישהו. יהיה קל יותר לעשות זאת אישית” (נחקר מספר 254).

 

בהתאם לכך, נבדק גם הקשר בין שלושת משתני המחקר המרכזיים לבין משתני הרקע של הגברים, כפי שדווחו בכרטיסים (לרבות סוג האתר) וכן נבדק הקשר בינם לבין “אסטרטגיית השיווק העצמי”, כפי שזו באה לידי ביטוי בטקסט החופשי בכרטיסים.

 

ניתן היה לצפות, שבשל היותם של הגברים בקבוצת הגיל שמעל 65בגדר “מיעוט נחשק” (שיעור הנשים הפנויות בקבוצת הגיל גבוה פי שלושה משיעור הגברים הפנויים, כלומר שעל כל גבר זקן פנוי ישנן שלוש נשים פנויות בנות גילו, שלא לדבר על נשים צעירות יותר), גברים אלו יתאמצו פחות לשווק את עצמם.

 

בפועל העלה המחקר, כי דווקא ככל שמידת ה”גבריות” גבוהה יותר, משקיעים אותם גברים מאמץ רב יותר בפירוט מעלותיהם. זאת, לאו דווקא כאסטרטגיה שיווקית אלא גם כמענה לצורך לאשש ולשמר את גבריותם.

 

ממצאי המחקר מלמדים על ארבעה קשרים בולטים בין המשתנים שנבדקו. ראשית, נמצא שככל שמידת ה”גבריות” עולה, כך עולות גם רמת ה”בררנות” ו”מאמץ השיווק העצמי”. שנית, נמצא כי ככל שגילו של בעל הכרטיס עולה, יורדת רמת ה”גבריות” ולצד ירידה זו כך גם יורדת מידת “מאמץ השיווק העצמי”. שלישית, נמצא קשר בין מידת ה”בררנות” לבין האסטרטגיה השיווקית בה בחר כל נחקר להשתמש. ככל שהנחקר נמצא כיותר “בררן”, האסטרטגיה בה הוא בחר להשתמש נמצאה כיותר ממוקדת ומפורטת. נחקרים “בררניים” במיוחד בחרו לפרט את דרישותיהם מבת הזוג המועדפת ולספק תיאור אישי מפורט הכולל רשימת תכונות אופי ואישיות שלהם, ואילו נחקרים שנמצאו כ”בררניים” פחות בחרו להשאיר את השיווק העצמי שלהם להמשך, והשתמשו בתיאור כללי או בתיאור תחביביהם. בנוסף, נמצא קשר בין סוג האתר ובין משתני המחקר המרכזיים. רמות ה”גבריות” ו”מאמץ השיווק העצמי” היו גבוהות יותר באתר קופידון ונמוכות, יחסית, באתר מוטק’ה (שהוא אתר ייעודי לגיל השלישי). בעלי הכרטיסים באתר מוטק’ה היו גם מבוגרים באופן מובהק משאר הנבדקים, מה שמעיד על אסטרטגיית חיפוש שונה. הגברים המבוגרים יותר (הגבריים פחות) פעילים בשוק הפנויים-פנויות המבוגר, בעוד שהצעירים, יחסית, והגבריים שבהם פועלים בשוק הפנויים-פנויות הכללי.

 

 

המחקר נערך במסגרת עבודת התיזה בהנחיית ד”ר גלית נמרוד מהמחלקה לתקשורת ומהמרכז הרב תחומי לחקר הזקנה באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

 

 

 

המחקר, החלוצי בתחומו, נערך באמצעות ניתוח תוכן כמותי מקיף של 300 כרטיסים אישיים של גברים ישראלים בגילאי 65 ומעלה, הרשומים באחד מתוך שלושה אתרי היכרויות ישראלים – "JDate", “קופידון” ו”מוטק’ה”

 

נחקרים “בררניים” במיוחד בחרו לפרט את דרישותיהם מבת הזוג המועדפת ולספק תיאור אישי מפורט הכולל רשימת תכונות אופי ואישיות שלהם, ואילו נחקרים שנמצאו כ”בררניים” פחות בחרו להשאיר את השיווק העצמי שלהם להמשך, והשתמשו בתיאור כללי או בתיאור תחביביהם

 

הדפסשלח לחבר
בניית אתרים